اهرم رنج و لذت برای ایجاد هر تغییری (تغییر عادت و باور)

Untitled-12222

درود به شما همراهان گرامی لوکس لایف

اجازه بدید این مبحث رو در آغاز با یک مثال شروع کنیم که درک مطلب راحت تر باشه. شما فردی رو در نظر بگیرید که سیگاری هست که در حال حاضر به هیچ وجه نمیتونه این سیگار کشیدن رو کنترل بکنه و هربار هم برای توقف این عادت تلاش کرده با شکست مواجه شده و به عنوان مثال بعد از یک مدت اگر دکتری به این فرد بگه اگر همینجوری ادامه بدی بعد از یک ماه میمیری ، میبینید که همین فردی که نمیتونست این عادت رو ترک کنه ، بلافاصله این عادت رو کنار میگذاره ، دلیلش چی میتونه باشه ؟

 

چرا باید از اهرم رنج و لذت استفاده کنیم ؟

اگر عادتی دارید که شمارو به درد سر انداخته یا باور منفی ای دارید که لازمه این باور رو تغییر بدید میتونید از تکنیک اهرم رنج و لذت استفاده کنید و این تنها راه برای ایجاد تغییر نیست ولی به جرات میشه گفت یکی از قوی ترین تکنیک هاییه که من خودم توسط آقای آنتونی رابینز با این تکنیک آشنا شدم.

 

فرار از رنج ، کشش به سمت لذت

به زبان ساده اگر بخوایم بگیم ، ذهن ما جوری برنامه ریزی شده که مارو از رنج فراری میده و به سمت لذت سوق میده ، در مثالی که اول این متن زدیم ، اون شخص ، سیگار کشیدن رو در ذهنش به عنوان یک لذت میدید ، به زبان ساده تر میشه گفت که چندین بار اول که سیگار میکشید احساس خوبی بهش دست میداد و لذت میبرد و وقتی از سیگار دور میشد احساس رنج میکرد و سعی میکرد هرجوری شده به سیگار برسه و دوباره به لذت برسه. باز هم به زبان ساده تر یعنی در ذهن اون شخص ، کشیدن سیگار با لذت عجین شده بود و دور شدن از سیگار به رنج گره خورده بود و این شخص با جا به جا کردن جای رنج با لذت میتونه این عادت رو کنار بگذاره ، یعنی رنج رو به کشیدن سیگار نسبت بده و لذت رو به دوری از سیگار.


چرا شخص با حرف دکتر سیگار رو کنار خواهد گذاشت ؟

چون وقتی دکتر به اون شخص میگه اگر همینجوری ادامه بدی میمیری ، در ذهن شخص سیگاری ، کشیدن سیگار با رنج خیلی عظیمی گره خورد ، و کشیدن سیگار رو رنج میدونه و نکشیدن سیگار رو لذت ، اون حرف دکتر باعث تغییر جای رنج و لذت شد.

اگر خواسته شما این هست که یک عادت بد رو ترک کنید ، باید رنجی رو بهش نسبت بدید که از لذتی که از این عادت میبرید شدید تر و قوی تر باشه

چطور میتونیم جای رنج و لذت رو تغییر بدیم ؟

شما به سادگی میتونید خودتون جای رنج و لذت رو باهم عوض کنید و یک عادت بد و یا یک باور منفی رو به راحتی تغییر بدید یا یک عادت مثبت جدید بسازید.

به عنوان مثال یک عادت رو در نظر میگیریم مثل پر خوری و فرض میگیریم که شما کنترلی روی این عادت بدتون ندارید.

شما میتونید یک برگه کاغذ بردارید یا داخل گوشیتون یادداشت کنید یا توی لپتاپ ، هیچ فرقی نمیکنه ، توی هرکدوم که احساس بهتری دارید و راحت تر بهش دسترسی دارید بنویسید.

این رو بخاطر بسپارید که حتما باید بزرگنمایی کنید توی متنتون تا احساس بیشتری رو بکار بگیرید و متن هایی که مینویسید هرچی بیشتر احساس شمارو تحریک کنه ، بیشتر و زودتر نتیجه خواهید گرفت

به عنوان مثال یک برگه کاغذ برمیداریم و بالای کاغذ مینویسیم :

 

+ اگر به پرخوری ادامه بدم چه رنج های وحشتناکی رو باید تحمل کنم و چه سختی هایی رو وارد زندگی من میکنه ؟

 

چاق میشم و وزنم بالا میره و احتمال داره بیماری های وحشتناکی بگیرم و زجر بکشم از این زندگی.

اعتماد به نفسم با خاک یکسان میشه حتی نمیتونم حرف بزنم بخاطر ظاهری که دارم.

هیچ لباسی درست و حسابی توی تنم نمیشینه و همیشه موقع خریدن لباس خودمو سرزنش میکنم و اعصابم از بدنی که دارم خرد میشه.

حتی کسایی که دوس دارم به من توجه کنن بخاطر ظاهر بد من حاضر نیستن حتی منو نگاه کنن.

و…

 

 

+ اگر به اندازه و کافی غذا بخورم و مراقب تغذیم باشم چه لذت های فراوانی رو تجربه میکنم و چه خوشی های عظیمی وارد زندگی من میشه ؟

 

ظاهر زیبایی برای خودم میسازم و اعتماد به نفس خیلی بیشتری خواهم داشت و از خودم لذت میبرم.

بیشتر میتونم از زندگیم لذت ببرم و هروقت جلوی آینه خودم رو میبینم افتخار میکنم که تونستم همچین بدن خوشتراشی برای خودم بسازم.

و …

روش کارکرد اهرم رنج و لذت

ذهن ما برای محافظت از ما برنامه ریزی شده و سعی میکنه برای ادامه بقای ما بیشترین انرژی رو ذخیره کنه و وقتی میبینه ما یک کاری رو طولانی مدت داریم انجام میدیم اون رو به حالت خودکار درمیاره ، مثل رانندگی کردم که در دفعه های اول خیلی از ما انرژی میگیره ولی بعد از مدتی برای ما عادی میشه و بدون اینکه نیاز باشه تمرکز زیادی بذاریم این کار انجام میشه یا خودتون هم تعداد زیادی مثال های دیگه ای متونید پیدا کنید. 

 

چقدر باید ادامه بدیم ؟

این متن خیلی باید تکرار بشه و زمانی که دارید این متن رو مرور میکنید باید احساس شما تحریک بشه و مواردی که نوشتید رو باید احساس کنید و بعد از مدتی که این متن هایی که نوشتید رو تکرار میکنید ، خود به خود دیگه تمایلی به انجام عادت قبلی ندارید ، چون ذهنتون به شرایط جدید و عادت جدید خو گرفته ، و خیلی جاها نقل شده که ۲۱ روز باید انجام بشه ، بعضی جاها میبینیم گفته شده ۳۰ روز بعضی جاهام ۴۰ روز ، شما هرچی بیشتر بخونید ، نتیجه محکم تری میگیرید ولی زیر ۲۱ روز رهاش نکنید اگر این تغییر براتون خیلی مهمه.

 

حرف آخر

+ هیچ لزومی نداره که شما عینا همین متن رو بنویسید ، شما به سلیقه خودتون و شناختی که احساسات خودتون و زندگی خودتون دارید متن و موارد مورد علاقه خودتون رو بنویسید.

 

+ توی این تکنیک قدرت رنج از قدرت لذت قوی تره ، یعنی ذهن شما بیشتر از اون رنجی که به یک عادت نسبت میدید دوری میکنه تا اینکه به سمت لذت سوق داده بشه.

 

+ اگر شما جای رنج و لذت رو تغییر ندید و به زور بخواید رژیم بگیرید یا به زور بخواید هر تغییر دیگه توی زندگیتون به وجود بیارید موقتی خواهد بود.

وجودتون سرشار از عشق

عکسهای انگیزشی در پیج اینستاگرام

مطالب آموزشی کوتاه در کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام خودتون رو برای ما ارسال کنید